Tips för dig som ska arbeta med fjärr- och distansundervisning.

Tips

Det här kan du tänka på oavsett om du håller i mötet/undervisar eller är elev/deltagare.

  • Anslut till mötet i tid, och gärna lite innan. Kontrollera att ljud och bild funkar, och justera inställningar om det behövs.
  • Titta in i kameran. Du uppfattas som närvarande och engagerad. Sitt inte för nära webbkameran.
  • Använd headset så får du en bättre mikrofon. Ljudet spelar stor roll.
  • Stäng av din mikrofon om det förekommer störande ljud där du sitter. Små ljud, som stolskrap eller kaffesörplande, kan störa mer än man tror.
  • Stäng av kameran om du behöver avvika en stund. Då stjäl du inte uppmärksamheten.
  • I många plattformar kan du använda bakgrundsoskärpa/visuella bakgrunder om det finns störande föremål i din bakgrund.
  • Använd kroppsspråk. Vinka om du vill ha ordet eller gör tummen upp om någon säger något klokt. Små kommunikativa gester är extra betydelsefulla i digitala möten.
  • Om du ska dela något på skärmen, förbered det i förväg. Då behöver de andra deltagarna inte vänta medan du letar.
  • Långa monologer kan vara extra svåra att fokusera på i digitala möten. Om du behöver ha en längre presentation, se till att interagera med deltagarna under tiden – till exempel genom att ställa frågor.
  • Våga test, det är ingen fara om det inte går som du har tänkt dig.

Om du leder mötet

Läraren/mötesledaren måste leda tydligt. Det är en viktig roll även vid fysiska möten, men ännu viktigare vid digitala! Mötestekniken måste vara bra. Det kan låta lite tråkigt, men ordning och reda mår de flesta möten bra av.

  • Se till att alla på alla elever/deltagare får samma förutsättningar.
  • Ska ovana användare delta? Skicka den här checklistan till dem innan! Du kan också erbjuda dem att klicka in på mötet en stund i förväg och hjälpa dem komma igång.
  • Även om ni kan dela skärm i mötet är det bra att skicka ut presentationer och annat material före mötet. Dels kan deltagarna förbereda sig, dels eventuella telefondeltagare ta del av innehållet på annat sätt.
  • Se till att alla engageras så att du tar vara på den kollektiva kraften och kompetensen i gruppen. Ett av många sätt att skapa delaktighet är att fördela ordet till alla enskilda elever/mötesdeltagare, där de i tur och ordning ombeds kommentera, ge bifall eller komplettera. 
  • Ha ett positivt förhållningssätt, det är viktigt att skapa positiv stämning.
  • Behövs grupparbeten? Visst funkar det i digitala möten! Para ihop deltagarna och be dem koppla upp sig mot varandra, eller chatta med varandra. En del plattformar erbjuder även breakoutsrooms.
  • Vill man anteckningar, till exempel om ett beslut ska formuleras så att alla har samsyn.
  • Många gånger kan det vara fördelaktigt att visualisera sina idéer genom att rita. I vissa plattformar finns det inbyggd Whiteboard där elever/deltagarna kan skissa tillsammans. Om plattformen inte har det rekommenderar vi Jamboard för google användare eller Web Whiteboard.

Undvik

  • Exkludera inte mötesdeltagare på distans. Även om det är oavsiktligt är det lätt hänt när många mötesdeltagare sitter i ett konferensrum, och några deltar från egen dator. Gruppen som sitter tillsammans kanske pratar i mun på varandra, för parallella samtal, klirrar med koppar och liknande. Man beter sig på ett sätt som skapar avstånd till de andra. En lösning kan vara att alla deltar från egen dator.
  • Boka inte för långa möten. Det kan vara extra utmanande att behålla fokus i digitala möten. Om mycket tid behövs, överväg att dela upp i fler tillfällen.