Cisco Meeting App (CMA – tidigare Acano)

Cisco meeting app CMA (tidigare Acano)

I CMA får man tillgång till ett virtuellt rum som man själv skapar i CMA-klienten dvs det installerade programmet som man har installerat i din dator. Det är enkelt att i förväg göra rum, eller spaces som det heter, till olika klasser eller årskurser. Sedan bjuder man enkelt in sina elever med ett mail och genom en klickbar länk som tar sig eleverna in i klassrummet. Eleverna behöver inte ha klienten/programmet installerat i förväg. Det räcker med en webbläsare, t ex Google chrome eller Firefox, och sedan är de igång. Det fungerar inte i Internet Explorer.
Läs mer om detta här: regionvasterbotten.se/it

Eller se en kort instruktionsfilm: om hur du bjuder in till ett möte.

 

Förberedelser
Viktigt att kontrollera så att rätt ljudkälla används om man vill ha headset.
Det ska väljas automatiskt när programmet startar, men om det inte är valt rätt kan man själv välja under inställningar (kugghjulet) fliken mikrofon och fliken hörlurar. Se bilden! Webbkameran väljs automatiskt och vill man använda en lös webbkamera som ansluts med USB, måste man välja den på samma sätt som headset

Så här gör eleven i som ska delta i lektionen;
1. Klickar på länken i mailet som
pedagogen har skickat ut innan lektionen.

2.Skriver sitt namn i den svarta rutan och klickar anslut, se bilden.

3.Klicka på tillåt för kameran och mikrofonen. Färdigt! En detaljerad manual finns här. Och här finns en film om hur en elev ansluter

Funktioner
Inne i rummet uppe i  det högra hörnet ser man fem olika symboler.

Från vänster: hur många är inloggade, chatta med varandra och dela skärm för att visa sina arbeten eller presentationer. Kugghjulet är inställningar för bl a ljud och kamera. Prickarna längst till höger ger möjlighet att ändra visningslägen i programmet, dvs hur alla deltagare i mötet visas eller hur man ser en presentation.
I övrigt så sker allt lektionsarbete som t ex att skriva i gemensamma dokument/samarbetsytor/digitala verktyg utanför mötesrummet. Man måste alltså jobba parallellt med en samarbetsyta tex padlet.com, googledrive, onedrive där man lägger upp sin kurs med allt arbetsmaterial.

Spela in
För att spela in en lektion loggar man in via  webbläsaren i portalen och skapar ett tidsbestämt mötesrum och bocka i att du vill spela in mötet. Ett annat alternativ är att använda ett skärminspelningsprogram t ex screencastify.com